Klachtenregeling
Mocht je ergens niet tevreden over zijn of heb je een klacht over de verloskundige zorgverlening of de bejegening van één van onze verloskundigen, blijf hier dan niet mee rondlopen. Wij vinden het prettig als je dit met één van ons bespreekt, het liefst met de desbetreffende persoon. Wij kunnen dan in overleg met jullie bekijken hoe we een voor beide partijen acceptabele oplossing kunnen vinden. Zouden we er samen onverhoopt niet uitkomen, dan zijn er verschillende mogelijkheden.
Per 1 januari 2017 moet volgens de wet Kwaliteit, klachten en geschillenzorg (WKKGZ) iedere zorgaanbieder aangesloten zijn bij een geschilleninstantie en beschikken over een klachtenfunctionaris.
Via onze beroepsorganisatie de KNOV (Koninklijke Nederlandse Organisatie voor Verloskundigen) zijn wij aangesloten bij Geschilleninstantie Verloskunde. Wil je meer informatie over de Geschilleninstantie Verloskunde of contact opnemen dan is deze geschilleninstantie bereikbaar via Elsemarie van Mackelenberg, secretaris van de geschilleninstantie, telefoonnummer 073 6891890.
Lukt het niet om er samen met ons uit te komen, dan beschikken wij over een klachtenfunctionaris van het CBKZ (centraal bureau klachtenmanagement in de zorg) die je kan helpen om een klacht in te dienen. Deze klachtenfunctionaris is onpartijdig, werkt onafhankelijk en helpt je graag verder met ondersteuning en advies. Ook bemiddelt de klachtenfunctionaris bij het vinden van een oplossing zodat het vertrouwen tussen jullie en ons hersteld kan worden. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. Voor meer informatie kun je ook kijken op de website van het CBKZ.